onsdag 30 januari 2013

VECKANS BLOGGARE

Så paff jag blev när jag fick veta att jag, som ligger bakom bloggen Lyckoslanten är veckans bloggare! Nåja, det är inte värt att fega ur och jag har den åsikten att man ska dela med sig... När det gäller bloggen vill jag hålla den personlig och konststycket att inte bli för privat kan bli aningen svårt i och med denna utmaning.

Jag är en kreativ pedagog som närapå har funnits på nätet sedan hemsidor och bloggar uppfanns, men Lyckoslanten kom till först i slutet av juli 2009. Då kändes det rätt att fokusera på hem och fritid under namnet Lyckoslanten, som vår fastighet eller tomt heter och som blev min och mannens i mitten av 80-talet. Det var där invid skogsbrynet som vi byggde vårt röda hus med vita knutar några år efter att vi hade flyttat tillbaka till Österbotten efter flera år i Umeå.

Tanken var den att denna blogg skulle fokusera på hantverk, men ganska snart insåg jag att livet är inte så smalt. Jag ville fånga och skriva om en del av det där som ger en extra guldkant på tillvaron, som familj, inredning, kläder, pyssel, musik, kloka ord, trädgård, resor - ja allt det vackra som omger oss och som får oss att må bra! Någon gång nämner jag de allra viktigaste i mitt liv, mina tre vuxna söner och mannen som alltid hejar på mig. Det skulle finnas bra mycket mera intressant att skriva om dem! ;o)




Att välja endast en bild till det här inlägget var inte lätt. När jag gör mina inlägg blir det oftast många bilder och litet text. Jag är en mycket visuell person och i mitt arbete som lärare använder jag mig ofta av bilder. Bilden jag slutligen har valt (från ett inlägg i somras) får illustrera det jag vill förmedla med bloggen - att fånga de där extra gyllene stunderna när man lyxar till det och mår bra. Jag blir extra glad när läsare kommenterar eller kommer fram till mig och säger att min blogg är en "feelgood"-blogg och att den får dem att må bra!

Av förra veckan bloggare fick jag frågan:

Har du fått nya vänner via Ditt bloggande? I sådant fall berätta om det.

JA! svarar jag då. Jag har fått många fina vänner som inspirerar mig mycket och flera av dem har jag haft förmånen att få träffa personligen, bl.a på bloggträff eller i andra sammanhang. De har även blivit mina vänner i andra sociala medier som Facebook, Instagram och e-post. Ibland kommer t.o.m brev och gåvor från någon bloggvän. Man kan inte ångra den tid man lägger ner på bloggande och jag kommer att fortsätta så länge jag känner lust och mina närmaste uppmuntrar mig att fortsätta. Det enda negativa är att tiden inte är tillräcklig för att besöka andra och att kommentera som jag önskar.

Nu när jag har skrivit det här inlägget känner jag att jag hade kunnat skriva så mycket mer. Du får helt enkelt komma och hälsa på i bloggen! Välkommen! Min fråga till nästa veckas bloggare blir:

Hur balanserar du den hårfina gränsen mellan
att vara personlig eller privat i bloggen?

Varma hälsningar och kramar
~Ann-Lis~


4 kommentarer:

  1. Din blogg Ann-Lis är en av mina favorit-bloggar... Din penna flyter så lätt och dina foton är så vackra och man blir på gott humör då man läser din blogg ! Jag är glad att få vara din bloggvän !
    Stor kram till veckans bloggare !
    Sanne

    SvaraRadera
  2. Din blogg var den första jag började följa innan jag började själv ,du fick s´ju också ställa upp och hjälpa mig med några saker ,något som jag sed försökt är att hjälpa andra som behöver hjälp på bloggen.alltid lika inspirerande att titta in till dig ,kram Nette

    SvaraRadera
  3. Roligt att läsa lite om dig här, även om jag följt Lyckoslanten länge! :-)

    SvaraRadera
  4. Vilket trevligt inlägg! Har inte varit aktiv besökare av din blogg men ska bli bättre på den fronten :-)
    Lotta

    SvaraRadera

.